gedichtenlaboratorium van special arts

Schrijf gedichten in 10 stappen met uitleg en handige extra's

schrijf een gedicht, zelfstandig of met begeleiding

uitleg per stap (voor docenten en begeleiders)

doensnappen

stap 10: naar buiten brengen 10 van 10

Je gedicht is af.

Begin bij stap 1.

En natuurlijk: oefening baart poëzie. Schrijf nog eens een gedicht!

Als je gedicht past bij het thema Onderweg, meld je dan meteen aan voor de poëziewedstrijd Het Andere Gedicht. Wie weet wordt jouw gedicht wel gepubliceerd in de dichtbundel of win je een mooie prijs!
Kijk hier voor aanmelding en meer informatie (je gedicht komt vanzelf in het wedstrijdformulier).

Enquête

Heb je toen je aan deze webapp begon de enquête al ingevuld? Fijn, dank!
Niet? In verband met de voortgang van het project willen we je vragen of je dat alsnog wilt doen. Met deze informatie kunnen wij het project verbeteren en de fondsen enthousiast houden. Vul je hem hier voor ons in? Het kost je 2 minuten.

stap 10: naar buiten brengen 10 van 10

Doen:

Het gedicht is nu af!
Het verder vormgeven van de tekst - in een bundeltje, op een poster, of zelfs door het in te vullen op een wedstrijdformulier - versterkt de ervaring van dit proces. Een klein boekje (bijvoorbeeld van de groep of klas) is eenvoudig gemaakt en heeft een groot effect.

Waarom:

Een les eindigen met een tekst die af is geeft bevrediging.
Je vertelt pas iets wanneer er naar je geluisterd wordt. Teksten schrijf je zo goed mogelijk wanneer ze door iemand gelezen worden. De bevrediging van een afgeronde tekst is sterker wanneer de tekst meer waarde krijgt.
Door teksten ook een uiterlijke vorm te geven – bijvoorbeeld door ze te bundelen in een boekje, ze te plaatsen in een blad, of er een poëzieposter van te maken – krijgen ze extra waarde.
Wanneer de dichter weet dat zijn teksten gebundeld in de koffiekamer liggen, is hij de volgende keer des te gemotiveerder zijn tekst goed, begrijpelijk en 'mooi' te maken.

Taal is er om te communiceren. Leren zeggen wat je te zeggen hebt en dat met anderen delen, versterkt het zelfvertrouwen van de taalgebruiker. Gelezen worden maakt de deelnemer sterker en zekerder. Iedere positieve ervaring met de taal daagt uit tot verdere groei, in talig én in persoonlijk opzicht. Kijk voor meer uitleg over deze manier van werken onder het kopje Uitleg.

De deelnemer kan zich nu via de link met dit gedicht inschrijven voor de wedstrijd Het Andere Gedicht. Lees eerst (indien nodig en/of mogelijk samen) de voorwaarden.

En schrijf door!

Korte enquête

Welkom in de webapp het Gedichtenlaboratorium.
De betrokkenen bij het project Het Andere Gedicht (ontwikkelaars, expertgroep, fondsen, sponsoren en Special Arts) willen het effect van de webapp, de wedstrijd en de workshops onder mensen met een handicap en binnen de deelnemende organisaties volgen in de tijd. Daarvoor willen wij u tweemaal een enquête sturen: na afronding van het project Het Andere Gedicht en na circa 6 tot 12 maanden.

Contactinformatie



Met de webapp het Gedichtenlaboratorium wil Special Arts docenten en begeleiders inspireren om zelfstandig met de mensen aan de slag te gaan om door middel van poëzie de taalvaardigheid van mensen met een verstandelijke handicap te vergroten.
Daarnaast zijn docenten en begeleiders van harte uitgenodigd om deel te nemen aan één van de bijbehorende trainingen die de komende maanden plaatsvinden.
Doel is dat taalvorming een vast onderdeel wordt in het activiteitenprogramma binnen zorginstellingen.
Special Arts zal samen met anderen er voor zorgen dat taalvorming middels poëzie levend gehouden wordt. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan:

  • aanbod van workshops taalvorming door middel van poëzie op maat voor instellingen en scholen
  • aandacht voor poëzie tijdens de jaarlijkse Special Arts inspiratiedag
Is het uw intentie om taalvorming (middels poëzie) op te nemen in het activiteitenprogramma?


Gaat u meedoen aan de wedstrijd Het Andere Gedicht?